سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که بى محابا به مردمان آن گوید که نخواهند ، در باره‏اش آن گویند که ندانند . [نهج البلاغه]
ماجرای گفتگوی من با سرباز آمریکائی در مرز

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

شبهه ای در مورد امام صادق (علیه السلام) و مکتب تشیع:

به امام صادق (علیه السلام)، رئیس مذهب شیعه می گویند و حتی فقه شیعه به فقه جعفری معروف است. پس این مذهب از زمان ایشان تأسیس شده است نه از صدر اسلام و رحلت پیامبر.

 

پاسخ:

دلیل انتساب این عنوان، به امام ششم شیعیان،این است که تا قبل از زمان امام جعفر صادق (علیه السلام) والبته کمی هم زمان امام باقر (علیه السلام) و با توجه به اوضاع سیاسی- اجتماعی، موقعیت تبیین ، تشریح ، بسط و توسعه این مکتب و معارفش، و افکار و آراء پیشوایان آن برای ائمه قبلی فراهم نبود.

در حالی که در زمان این دو امام بزرگوار خصوصا امام صادق (علیه السلام) به خاطر ضعف حکومت بنی مروان که دنباله بنی امیه بودند و در پی آن در گیر شدن با بنی عباس و سپس انقراض حکومت و انتقال آن به بنی العباس و عدم تثبیت حکومت جدید و در نتیجه کاهش فشارهای حاکمان بر اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) این فرصت طلائی برای معرفی مکتب تشیع (و نه تأسیس آن) به دست آمد.

امام محمد باقر و فرزندشان امام جعفرصادق (علیهما السلام) خصوصا امام صادق (علیه السلام)  برای آشنائی مردم با مذهب امامیه (تشیع)، نهایت استفاده را از این برهه تاریخی نمودند. تاجائی که شاگردان  امام صادق (علیه السلام) را تا چهار هزار نفر و در رشته های مختلف علمی نقل نموده اند .

 حال آن که شیعیان کسانی هستند که بعد از پیامبر معتقد به جانشینی امیرالمومنین علی (علیه السلام) ( البته با دلائل و استدلال های متعدد و محکم) هستند و پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) هم به این مسئله در روایاتی اشاره نموده اند. مانند : (نقل به مضمون) علی و شیعته هم الفائزون: علی و پیروانش سعادتمندند.

در پایان شعری که مناسبت با مطالب فوق دارد را تقدیم می نمایم:

کدامین حوزه بی ابر تو بارد؟                    فقاهت هر چه دارد از تو دارد

از آن موجی که از علم تو برخواست             شریعت زنده و اسلام برجاست  



نوشته شده توسط سید ابراهیم موسوی 89/7/12:: 12:42 صبح     |     () نظر


ام سی آی فایو؛ باشگاه بزرگ فروشندگان ایرانی